Zaman değiştikçe çocuklarımızı korumak zorunda olduğumuz tehditler de evriliyor. Önümüzdeki 5 yıl içinde fenomen pazarının 31 milyar ABD dolarından 120 milyar ABD dolarının üzerine çıkacağı tahmin ediliyor. Bazı hükümetler, çocuk fenomenleri korumak için bazı düzenlemeler yapılması gerektiğin düşünüyor.

Avrupa Birliği (AB) bu hafta, sosyal medya platformlarının çocuk fenomenlere maddi veya ayni teşvik sağlamasını tamamen yasaklamayı planlıyor. Dünyanın en ünlü çocuk fenomenleri yılda milyonlarca dolar kazanırken, Avrupa Parlamentosu liderleri, kazançlı sponsorluk anlaşmalarının cazibesinin bazı ebeveynleri çocuklarını sürekli olarak ev yapımı fotoğraflar ve videolar için sürekli içerik üretmeye zorlamasından endişe ediyor.

FRANSA İYİ BİR ÖRNEK

Fransa, 2020’de çocuk fenomenleri çocuk oyuncularla aynı statüye alarak çalışma saatlerini sınırlandırdı ve kazançlarının büyük bölümünün reşit olana dek “trust hesabında” tutulmasını zorunlu kıldı. ABD’de Illinois, California ve Utah ise çocukların kazançlarının ebeveynler tarafından saklanmasını zorunlu hale getirdi. Minnesota eyaleti de, 14 yaş altı çocukların ticari içerik üretmesini tamamen yasaklayan ilk yerlerden biri oldu.

Uzmanlara göre en uygulanabilir model, çocuk fenomenleri “çocuk oyuncu” gibi tanımlamak ve mevcut yasaları onlara da uyarlamak olabilir. AB’nin yasa tasarısı henüz hazırlanma aşamasında. Ancak uzmanlar, “Brüksel etkisi” nedeniyle bu düzenlemenin dünya çapında standartları belirleyebileceğini düşünüyor.

Muhabir: Elif Aksu