Türkiye'nin ilk kamyon üreticisi olan ASKAM'ın iflas ettiği resmen duyuruldu. Şirket, 62 yıllık geçmişi boyunca Dodge, Fargo, DeSoto gibi markaları bünyesinde bulundurdu. Ancak 2000'deki ekonomik krizden sonra toparlanamayan şirket, artık resmen iflas etmiş durumda.

Ünlü ekonomist Turhan Bozkurt, bu haberini sosyal medya üzerinden paylaştı ve "Türkiye'nin ilk kamyon üreticisi ASKAM iflas etti." ifadesini kullandı.

Ticaret ve perakende satış hacmi martta yıllık bazda arttı Ticaret ve perakende satış hacmi martta yıllık bazda arttı

Dev şirket iflas etti - Resim : 1

2007'de iflasın eşiğine gelen ASKAM, 2000 yılındaki ekonomik krizden etkilenmiş ve kamyon üretimini tamamen durdurmuştu. Şirketin beklenen iflas haberi artık resmen gerçekleşti.

Şirket, 1962 yılında Chrysler ile ortak olarak kuruldu. Chrysler, Orta Doğu pazarında varlık göstermek için Türkiye'ye yatırım yapmıştı ve Çiftler Holding ile ortak girişim başlatmıştı. Bu ortaklık kapsamında Dodge, Fargo, DeSoto gibi markalar altında kamyon satışları yapılmış ve Türkiye'deki kamyon sektöründe lider konuma gelinmişti. Ancak Chrysler, ortaklıktan memnun kalmadı ve 1978'de hisselerini sattı, böylece şirket tamamen Türk sermayesiyle yoluna devam etti.

Şirket, 1980'lerde karlılığını artırarak yeni modeller üretmeye başladı ve ihracat pazarlarını genişleterek hızla büyüdü. Bu süreçte Türkiye'nin en büyük kamyon üreticisi haline geldi ve 2000 yılında 10.000 adet üretim kapasitesine ulaştı.

Ancak bu rekor üretim döneminde küresel ekonomik kriz başladı ve şirket aynı yıl üretimini durdurmak zorunda kaldı, borç batağına sürüklendi. Krizin nedeni olarak ise hammaddenin dolar cinsinden alınması, borçlanma ve borçların geri ödenmemesi gösterildi.

2002'de Daimler Benz ve Chrysler'in birleşmesiyle yeni bir ortaklık kuruldu ve ASKAM Kamyon İmalat ve Ticaret A.Ş adını aldı. Ancak bu ortaklık da kısa sürdü ve 2003'te sona erdi. Aynı yıl, ASKAM'ın üçte birlik hissesine sahip olan Çiftçiler Grubu, diğer hisseleri de devralarak şirketin tamamına sahip oldu ve böylece ASKAM yeniden Türk sermayeli bir firma haline geldi.

2000'li yıllarda sektördeki rekabet gücünü kaybeden ASKAM, özellikle BMC, Mercedes ve Ford gibi önde gelen firmalarla rekabet edemedi ve 2007'de üretimi tamamen durdurdu. Ancak yedek parça satışlarına 2014'e kadar devam etti.

Kaynak: HABER MERKEZİ