ŞOK - Son yıllarda ehliyet alım koşullarında çeşitli esneklikler sağlanırken, IQ seviyesi 79'un altında olan kişilere ehliyet verilmemesi uygulaması 2015'ten bu yana devam ediyor. Bu düzenleme, Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelik kapsamında yer alıyor.

İçişleri Bakanlığı'nın trafik kuralları ve cezalarına yönelik düzenlemeleri sürerken, sosyal medyada dolaşan bir haber, IQ'su 79'un altında olan kişilere ehliyet verilmeyeceği iddiasını gündeme getirdi. Ancak bu uygulama, yeni bir değişiklik olmayıp, 10 yıldır yürürlükte olan bir kural.

SAĞLIK KOŞULLARI VE EHLİYET ALIMI

29 Aralık 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan değişiklikler, ehliyet alımında sağlık muayenesinin önemini bir kez daha vurguluyor. Sürücü veya sürücü adaylarının sağlık muayenesinde, işitme kaybı, denge problemleri, uyku bozuklukları, kalp-damar hastalıkları gibi birçok sağlık durumu değerlendirilmekte. Ayrıca, zeka geriliği, demans, ağır akıl hastalıkları gibi ruhsal sağlık sorunları da ehliyet alımını engelleyebiliyor.

Muayene sonucunda, sürücülüğe engel bir durum tespit edilirse, sürücü adayının sağlık raporu ilgili uzman tabiplere gönderiliyor. Uzmanlar tarafından yapılan değerlendirme sonucunda, ehliyet alımına uygunluk durumu belirleniyor. Bu süreçte, ilk muayene raporu ve uzman tabiplerin düzenlediği rapor birlikte değerlendiriliyor.

EHLİYET RANDEVUSU NASIL ALINIR?

İşlemlere başlamadan önce, NVİ İnternet Portalı (https://randevu.nvi.gov.tr), Alo 199 Çağrı Merkezi veya NVİ Mobil Uygulaması üzerinden nüfus müdürlükleri için randevu oluşturulması gerekiyor.

Başvuru için eski tip sürücü belgesi, 15 lira (13 lira değerli kağıt bedeli ve 2 lira vakıf payı) (Gelir İdaresi Başkanlığının https://ivd.gib.gov.tr internet sayfası veya anlaşmalı bankalardan ödenebilir), yetkili sağlık kuruluşlarınca düzenlenen ve geçerliliği 2 yıl olan sürücü sağlık raporu ile son 6 ay içerisinde çekilmiş 1 biyometrik fotoğraf talep ediliyor.

Hazırlanan belgelerle, randevu alınan veya randevusuz olarak (bekleme süresi göz önüne alınarak randevu tavsiye edilir) herhangi bir nüfus müdürlüğüne gidilerek başvuru gerçekleştiriliyor.

Başvuru sonrası sürücü belgeleri, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından en geç 2 iş günü içerisinde kişiselleştiriliyor. Bu kişiselleştirme ve teslimat sürecinde, vatandaşlar nüfus müdürlüklerinden ya da e-Devlet üzerinden alacakları geçici sürücü belgesi ile araç kullanmaya devam edebiliyor.

Kişiselleştirilen sürücü belgesi PTT'ye teslim ediliyor. Başvuru esnasında belirtilen adrese veya yine başvuru sırasında belirlenebilecek 2 kişiden birine teslimat yapılıyor. Teslimat süreleri 56 il merkezine 1 gün, diğer illere 2 gün, ilçelere ise 4 gün olarak belirtiliyor.

Kaynak: HABER MERKEZİ