ŞOK - PwC tarafından hazırlanan “Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2025-2029” raporuna göre, eğlence ve medya (E&M) sektörü 2024 yılında 3 trilyon dolar seviyesine yaklaşırken, 2029’da 3,5 trilyon dolarlık gelire ulaşması bekleniyor.

Raporda, sektörün 2029’a kadar yıllık bileşik büyüme oranının (CAGR) %3,7 olacağı, bunun küresel ekonomik büyüme ortalamasının üzerinde ancak pandemi öncesi seviyelerin altında gerçekleşeceği vurgulandı.

TÜRKİYE’DE REKOR BÜYÜME BEKLENİYOR

Türkiye, raporda dikkat çeken ülkeler arasında yer aldı. Eğlence ve medya pazarının 2029’a kadar %9,35’lik yıllık büyüme oranıyla 4,81 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Özellikle OTT (Over-The-Top) pazarı Türkiye’nin yükselişinde belirleyici olacak.

Pandemi döneminde rekor büyüme yaşayan OTT gelirleri, 2024’te %80,6 artışla 283 milyon dolara çıktı. Bu rakamın 2029’a kadar 447 milyon dolara ulaşacağı öngörülüyor. Abonelik tabanlı video platformlarının pazarın %94,6’sını oluşturacağı, reklam destekli video platformlarının ise %4,9’luk paya sahip olacağı belirtildi.

TV VE REKLAMCILIKTA TRENDLER

  • Türkiye’de geleneksel TV reklamcılığı 2024-2029 döneminde %3,8 oranında büyüyerek 216 milyon dolardan 260 milyon dolara çıkacak.

  • Ücretli TV abonelik gelirleri %2,6 artışla 61 milyon dolara ulaşacak.

  • Dijital reklam formatlarının toplam gelirdeki payı %72’den %80’e yükselecek.

  • Yapay zekâ ve hiper-kişiselleştirme reklam harcamalarının artışında başrol oynayacak.

KÜRESEL VERİLER

  • Bağlantılı TV reklam gelirleri 2029’da 51 milyar dolara ulaşarak geleneksel TV reklamlarının %45’ine denk gelecek.

  • Sinema gişe gelirleri 2024’te 33 milyar dolardan 2029’da 41,5 milyar dolara çıkacak, yerli yapımlara ilgi artacak.

  • Video oyunları, 2029’da yaklaşık 300 milyar dolar gelir ile sektörün en hızlı büyüyen alanı olacak.

  • ABD pazar liderliğini korurken, Çin özellikle dijital reklamlarla güçlü büyümesini sürdürecek.

Muhabir: ELİF AKSU