ŞOK - Yapılan düzenlemeyle birlikte en düşük ÖTV oranı artık yüzde 25 olarak belirlendi. Bu oran, elektrikli araçlar için geçerli olacak. Daha önce yüzde 10 olan bu seviye yüzde 25’e yükseltilmiş durumda. Şarj edilebilir hibrit otomobillerde ÖTV oranı yüzde 45’e, klasik hibritlerde ve içten yanmalı motora sahip benzinli, dizel ya da LPG’li araçlarda ise yüzde 70’e sabitlendi. Lüks segmentte ise ÖTV oranı yüzde 220’ye kadar çıkabiliyor.
Otomotiv sektörü yazarı Emre Özpeynirci, yeni sistemin detaylarını yorumladı. Vergi oranlarının artık sadece motor hacmine değil, aracın vergisiz fiyatına ve yakıt türüne göre şekillendiğini söyleyen Özpeynirci, “Aynı sınıfta bile iki farklı araç için iki ayrı vergi yükü ortaya çıkıyor. Bu da tüketicinin kafasını karıştırıyor” dedi.
ELEKTRİKLİLERE SOĞUK DUŞ!
Yeni sistemin özellikle giriş seviyesi araçlar için kısmen avantaj sağladığını belirten Özpeynirci, “Vergisiz fiyatı düşük olan modellerde yüzde 2,7 ila yüzde 5,5 arasında indirim gözlemlenebilir. Ancak yüksek fiyatlı modellerde bu oranlar tersine dönüyor; yüzde 5,5 ila yüzde 11 arasında zam söz konusu” ifadelerini kullandı.
Elektrikli araç pazarındaki değişim de dikkat çekiyor. “Giriş seviyesi elektriklilerde fiyat artışı yaklaşık yüzde 14'e ulaştı. Bu da pazarda bir durgunluk yaratabilir” diyen Özpeynirci, bu segmentte tüketicinin yeniden içten yanmalı veya hibrit modellere yönelebileceğini öne sürdü.
HAFİF TİCARİLERE YÖNELİM ARTABİLİR
Yeni ÖTV sisteminde dikkat çeken bir diğer detay ise hafif ticari araçlara yönelik vergi oranlarının sabit bırakılması oldu. “4x4 pick-up’lar hariç tutulmak üzere, Doblo, Courier, Rifter, Berlingo gibi combi modeller için büyük bir avantaj doğdu” diyen Özpeynirci, bu durumun ticari araçların bireysel kullanıcılar arasında yeniden popülerleşmesine yol açabileceğini belirtti. Zaten haziran ayında bu eğilimin başladığını söyleyen Özpeynirci, “Hafif ticari satışları yüzde 33 artış göstermişti. Şimdi bu artış ivme kazanabilir” dedi.
MATRAH SİSTEMİ TARTIŞMALARI
Yeni sistemin matrah temelli olması da eleştirilerin hedefinde. Özpeynirci, matrah güncellemeleri yapılmadığı sürece araçların vergi yükünde adaletsizliklerin kaçınılmaz olduğunu vurguladı: “Bugün Fiat Egea’nın bazı versiyonları yüzde 70 ÖTV’ye girerken, Mercedes C Serisi yüzde 100’e yükseldi. Ancak matrahlar zamanla güncellenmezse, tüm araçlar en yüksek vergi dilimine girebilir. Daha sade ve güncel bir sistem gerekiyor.”