İsrail'de yayın yapan Kanal 12 televizyonunun üst düzey bir İsrailli yetkiliye dayandırdığı habere göre, Başbakan Binyamin Netanyahu'nun "İsrail'in dışlandığı" yeni ateşkes denetleme mekanizması karşısında büyük bir endişe yaşadığı ve diplomatik girişim başlattığı ifade edildi. Haberde, söz konusu yeni mekanizmanın, Washington yönetiminin 2024 yılında Lübnan, İsrail, ABD, Fransa ve Birleşmiş Milletler'in katılımıyla kurduğu yapının yerini aldığı bildirildi.
ABD ile İran arasında İsviçre'de yapılan görüşmeler sonucunda, Lübnan'da ateşkesin denetlenmesi için kurulması kararlaştırılan yeni mekanizmanın; ABD, İran, Lübnan, Katar ve Pakistan'dan oluşacağı belirtildi.
İRAN-ABD ARASINDA İSVİÇRE'DE MUTABAKAT ZAPTI GÖRÜŞMELERİ
İran ile ABD arasında, Katar ve Pakistan'ın arabuluculuğunda İsviçre'de gerçekleştirilen müzakerelerin ilk turu 21 Haziran'da tamamlandı. Müzakereler esnasında, 14 maddelik mutabakat zaptının uygulanmasına ilişkin teknik detaylar ele alındı.
Arabulucu ülkeler Katar ve Pakistan Dışişleri Bakanlıklarının yayımladığı ortak açıklamada, tarafların imzalanan mutabakat zaptı doğrultusunda "arabuluculuk çabalarının siyasi yönlerini denetlemek üzere üst düzey bir komite kurulması konusunda anlaştıkları" bildirildi. Ayrıca tarafların, nihai bir anlaşmaya 60 gün içinde ulaşılmasını hedefleyen bir yol haritası üzerinde uzlaştıkları kaydedildi.
LÜBNAN'DA YENİ ATEŞKES SÜRECİ VE İRAN'IN ROLÜ
İranlı yetkililer, İsrail'in işgalini sürdürdüğü Lübnan'daki çatışmayı sonlandırmak için yapılan görüşmelerde ilerleme kaydedildiğini belirtti. Lübnan'da ateşkesi izlemek üzere kurulacak olan bu yeni mekanizmaya İran’ın da temsilci göndereceği bilgisi paylaşıldı. İran ile ABD heyetlerinin teknik görüşmeleri sürdürmesi planlanıyor.





