Dünyanın en büyük ulaşım analiz şirketlerinden biri olan Inrix, 2025 Küresel Trafik Karnesi sonuçlarını açıkladı. 36 ülkede 900’den fazla şehrin incelendiği raporda İstanbul, geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da listenin zirvesinde yer aldı.
Şehirde trafik tıkanıklığının 2024’e göre %12 arttığı, ortalama bir sürücünün ise yılda 118 saatini trafikte geçirdiği tespit edildi. Bu süre, yaklaşık 5 tam güne denk geliyor.

İSTANBUL NEDEN ZİRVEDE?
Inrix Ulaştırma Analisti Bob Pishue, İstanbul’un yıllardır süren trafik sorununu kentin hızlı büyümesine ve nüfusun sürekli artmasına bağlıyor. “İstanbul’un konumu eşsiz ama trafik sorununu çözmek hafif dokunuşlarla mümkün değil. Işık süreleri ya da akıllı park sistemleri çözüm olamaz. Uzun vadede kapasite artırımı ve darboğazların ortadan kaldırılması şart.” diyen Pishue, krizin yapısal olduğunu vurguladı.

“GÜNLÜK SEYAHAT TALEBİ AVRUPA’DA BENZERİ YOK”
İstanbul Okan Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Bölüm Başkanı Prof. Selim Dündar da raporun bulgularını destekledi.
Dündar’a göre: İstanbul, Avrupa’nın en kalabalık şehri. 2020’de günlük yapılan 30 milyon yolculuk sayısı, 2040’ta 38 milyona çıkacak. Mevcut altyapı bu talebi karşılamıyor.
Dündar, özellikle banliyö bölgelerinde toplu taşıma erişiminin zayıf olmasının otomobil bağımlılığını artırdığını, ayrıca kural ihlallerinin İstanbul trafiğini kilitleyen unsurlardan biri olduğunu belirtti.
“Çift sıra park, kırmızı ışık ihlalleri, ters yönden gelen araçlar… Bu davranışlar yoğun saatlerde tıkanıklığı katlıyor.” ifadelerini kullanarak sorunun sadece altyapıyla sınırlı olmadığını söyledi.

DÜNYANIN %60’INDA TRAFİK ARTTI
Inrix’in analizine göre, incelenen tüm bölgelerin %60’ından fazlasında trafik yoğunluğu arttı. Ancak hiçbir şehir, İstanbul kadar kötü performans göstermedi.
Rapor, İstanbul’u şu şehirlerin önünde birinci sıraya koydu:
- Londra
- New York
- Mexico City
- Sao Paulo
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TOPLU TAŞIMA, BİSİKLET ALTYAPISI, PARK YÖNETİMİ
Prof. Dündar, İstanbul’un Londra ve Amsterdam gibi şehirlerden ders alması gerektiğini belirtti:
- Toplu taşıma yatırımlarının artırılması
- Bisiklet altyapısının geliştirilmesi
- Park yönetiminin sıkı denetlenmesi
- Trafiği kilitleyen düğüm noktalarının yenilenmesi
Bu adımların yalnızca bütüncül bir planlamayla etkili olabileceği vurgulandı.
İSTANBUL, 2026’DA ÖNEMLİ BİR ZİRVEYE EV SAHİPLİĞİ YAPACAK
Şehir, ulaşım alanındaki en büyük organizasyonlardan biri olan 17. ITS Avrupa Kongresine 2026 yılında ev sahipliği yapacak. Bu kongrede trafik teknolojileri, yapay zekâ destekli çözümler ve yeni ulaşım politikaları masaya yatırılacak.




